CZASOWNIKI NIEREGULARNE – JAK UCZYĆ SIĘ ICH MĄDRZE?

Czasowniki nieregularne – dlaczego tak trudno się ich nauczyć?

czasowniki nieregularneCzasowniki nieregularne to jeden z tych aspektów angielskiego, który przyprawia uczących się o ból głowy. Znam wiele osób zaawansowanych, które wciąż robią błędy w użyciu dosyć podstawowych czasowników. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ prawdopodobnie nikt nie pokazał im, jak uczyć się ich mądrze.

Dlaczego warto opanować czasowniki nieregularne?

Dlatego, że stosuje się je w bardzo wielu strukturach gramatycznych. Jeśli jesteś początkujący, zapewne wiesz tylko o czasie przeszłym prostym (Past Simple). Bardziej zaawansowani być może kojarzą: Present Perfect, Past Perfect, the causative (have something done) lub wyrażanie hipotez dotyczących przeszłości (np. He might have forgotten about it.) – a nie jest to kompletna lista.

Wniosek? Warto zmierzyć się z czasownikami nieregularnymi już na początku nauki, żeby potem było łatwiej.

Jak zrobić to mądrze?

Czasowniki nieregularne – typami, nie alfabetycznie

Nigdy nie mogłam zrozumieć, dlaczego większość podręczników do angielskiego, nawet współczesnych, podaje listę alfabetyczną, zamiast pogrupować czasowniki według podobieństwa (np. trzy identyczne formy: put – put – put, hit – hit – hit, albo formy, które się rymują: bring – brought – brought, catch – caught – caught). Przecież tak jest dużo łatwiej je zapamiętać, bo umysł ma naturalną skłonność do szukania regularności i podobieństw. W końcu sama stworzyłam taką kolorową listę, którą możesz bezpłatnie pobrać z mojego dysku Google. Jeśli chcesz ją wydrukować, znajdziesz tam wersję na białym tle (printer-friendly), dzięki której zużyjesz mniej tuszu.

Wykorzystaj naturalną muzykalność i poczucie rytmu

Nawet jeśli uważasz, że nie masz słuchu, jestem przekonana, że masz go przynajmniej na tyle, żeby skorzystać z tego, co Ci zaproponuję.

Oczywiście nie jestem pierwszym lektorem angielskiego, który zauważył, że czasowniki nieregularne można pogrupować wedle podobieństwa i że niektóre się rymują. Na przykład nauczyciel znany jako Fluency MC lata temu stworzył hiphopowy utwór, który miał ułatwić jego uczniom opanowanie najpopularniejszych czasowników nieregularnych. Przeróżne wersje tego utworu, które można znaleźć na YouTube, zostały do tej pory wyświetlone ładnych kilka milionów razy, a sam Fluency MC (prywatnie Jason R. Levine) do tej pory objeżdża ze swoim hitem szkoły. Dlaczego? Bo ten sposób nauki, łączący rytm i rym, czyli to, co nasze mózgi lubią najbardziej, po prostu działa.

Jeśli lubicie śpiewać, polecam Wam wersję karaoke.

Pograj sobie

Lubisz gry online albo albo aplikacje z grami na smartfona? Czemu nie połączyć przyjemnego z pożytecznym? Gry są wciągające, więc w naturalny sposób skłonią Cię po powtarzania czasowników nieregularnych.

  • Macmillan Irregular Verb Wheel Game to gra na czas, w której musisz wskazać jak najwięcej form w zaledwie dwie minuty.
  • Color Verbs to z kolei darmowa aplikacja, dzięki której nie tylko samodzielnie pogrupujesz czasowniki według typów (czyli według takich podobieństw, które tobie się nasuwają), ale też poćwiczysz ich użycie dzięki quizom.

Znasz inne sposoby na sprytne zapamiętywanie czasowników nieregularnych? Możesz polecić stronę internetową albo aplikację? Zapraszam Cię do podzielenia się swoimi pomysłami w komentarzu.

Po więcej wskazówek dotyczących nauki angielskiego zapraszam Cię do mojej grupy na FB Angielski dla dorosłych i bardzo dorosłych, ale młodych duchem.

 

Podziel się artykułem z innymi


Nazywam się Agnieszka Kotarba. Jestem lektorką języka angielskiego z kilkunastoletnim doświadczeniem, metodykiem nauczania języków obcych, wykładowcą akademickim i twórcą marki Lingolution – angielski dla dorosłych. Lingolution stworzyłam z myślą o osobach dorosłych, którym nie odpowiada konwencjonalna oferta kursów w szkołach językowych, które oczekują zindywidualizowanego podejścia i szukają odpowiedzi na swoje specyficzne potrzeby związane z rozwojem językowym. W 2006 ukończyłam filologię angielską na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie ze specjalizacją nauczanie języka angielskiego jako obcego. Uczestniczyłam też w studiach podyplomowych z psychologii biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym. Jestem trenerem CELTA-S. Uczę i szkolę nauczycieli nie tylko w Polsce, ale też w innych miejscach na świecie, takich jak Hiszpania czy Liban. Specjalizuję się pracy z osobami dorosłymi, również w wieku dojrzałym, uczeniu tzw. wiecznych początkujących i osób, które czują, że ich rozwój językowy stanął w martwym punkcie, przełamywaniu lęku przed porozumiewaniem się w języku obcym i pracy nad negatywnymi przekonaniami dotyczącymi zdolności językowych. Korzystam z nowoczesnych technologii, które wspomagają naukę i wpływają pozytywnie na motywację. Każde spotkanie jest intensywne i ukierunkowane na osiągnięcie celu.