Może to moje zboczenie zawodowe, ale niektóre piosenki aż proszą się o to, żeby wykorzystać je do nauki gramatyki. Osobiście uważam, że to jedna z najbardziej efektywnych metod, ponieważ melodia, rytm i powtarzalność elementów sprawiają, że dana konstrukcja łatwo wpada w ucho.
Piosenką, której często używam do ćwiczenia przedimka określonego (a pokażcie mi słuchaczy, którzy takich ćwiczeń nie potrzebują), jest „You’re the Top” Cole’a Portera w wykonaniu Elli Fitzgerald (moim ukochanym).
Zadanie jest proste (chociaż nie łatwe). Słuchacze najpierw uzupełniają tekst 'the’ tam, gdzie jest to potrzebne, a potem słuchają i sprawdzają odpowiedzi.
Jeśli uczycie muzykalne grupy, możecie sobie nawet pośpiewać ? Jeśli Wasi słuchacze są kreatywni, możecie zachęcić ich do stworzenia współczesnego tekstu „You’re the Top”. Do jakich słynnych postaci, gadżetów czy miejsc porównaliby ukochaną osobę dzisiaj?
Uwaga: Ponieważ tekst powstał w latach trzydziestych, niektóre zawarte w nim odniesienia kulturowe mogą być nieczytelne. Na wypadek trudnych pytań, warto je sobie sprawdzić przed lekcją.
Handout i wersję dla nauczyciela pobierzesz z mojego dysku Google tutaj.
Piosenkę znajdziesz tutaj.
Tutaj znajdziesz inny pomysł na lekcję o przedimku określonym.