Categories: Blog

JAK UCZYĆ DUŻE GRUPY ONLINE – WSKAZÓWKI PRAKTYCZNE

Jak uczyć duże grupy online

Kolejny semestr wszystkie moje zajęcia prowadzę online. Chociaż robiłam to już przed pandemią, nigdy z taką intensywnością. Nigdy też nie zdażyło mi się uczyć zdalnie tak dużych grup. Pewnie dlatego dopiero teraz tak jasno zobaczyłam pewne kwestie związane z class management podczas lekcji na odległość. Jak uczyć duże grupy online? W skrócie, mam wrażenie, że forma zdalna wymaga w gruncie rzeczy tych samych umiejętności co zajęcia tradycyjne, tyle że w większym natężeniu. Zajęcia grupowe online są testem sprawności metodycznej prowadzącego.

Kwestie techniczne

Jeśli uczysz duże grupy online żeby zapobiec chaosowi prześlij słuchaczom odpowiednio wcześniej wszystkie informacje, które mogą decydować o powodzeniu zajęć, na przykład:

  • Za pomocą jakiej platformy się łączycie (w świadomości wielu osób jedyną platformą do pracy zdalnej jest Skype);
  • Jakie są wymagania techniczne (przede wszystkim stabilny Internet);
  • Jakiego sprzętu będą potrzebować (komputer z kamerą to podstawa – osobiście polecam też zestaw słuchawkowy, bo wtedy komfort pracy jest o niebo wyższy);
  • Czy powinni być zalogowani na jakichś stronach;
  • Czy powinni ściągnąć jakieś aplikacje;
  • Jak mogą się z tobą skontaktować w razie problemów technicznych.

Jeśli masz na to czas, warto przeprowadzić z uczniami 15-minutową „próbę generalną”, która pozwoli im oswoić się z taką formą nauki.

Na wiele czynników nie mamy wpływu, ale warto zminimalizować ryzyko niepowodzenia.

Im prościej, tym lepiej

Poznałeś ostatnio dziesięć nowych narzędzi do tworzenia materiałów online i palisz się do tego, żeby je wszystkie wypróbować? Serdecznie odradzam, szczególnie jeśli pracujesz z grupą niezbyt biegłą w obsłudze komputera. Cały misterny plan może lec w gruzach, bo na przykład któryś z uczestników nie będzie potrafił przełączyć się z platformy, przez którą się łączycie, na przeglądarkę. Stracicie mnóstwo czasu i nerwów. Ryzykujesz też tym, że uczestnicy zniechęcą się do zajęć w takiej formie.

Osobiście przyjęłam zasadę, że w trakcie jednych zajęć ograniczam się do maksymalnie dwóch-trzech narzędzi. Priorytetem jest komunikacja a nie demonstrowanie wirtuozerii technologicznej prowadzącego.

Przygotowanie językowe

Jeśli wcześniej nie prowadziłeś zajęć zdalnie ani nie uczestniczyłeś w rozmowach konferencyjnych na odległość i nie czujesz się pewnie, dobrze przygotować sobie słownik zwrotów, którymi będziesz się posługiwać na wypadek problemów technicznych (problemy z dźwiękiem po stronie twojej lub kursantów, problemy z połączeniem internetowym itp.). Dobrze jest również zaznajomić z nimi kursantów. Przykładowy glosariusz znajdziesz tutaj.

Pomyśl też o tym, jakiego języka będą potrzebować, żeby komunikować się z tobą w środowisku cyfrowym. Na przykład, jeśli uczysz początkujących, będą potrzebować classroom language przydatnego w nowej sytuacji. Czy rozumieją polecenia typu drag and drop, copy and paste, open a new tab? Czy potrafią nazwać elementy sprzętu komputerowego? Lekcję online poświęconą tym zagadnieniom znajdziesz tutaj.

Jak uczyć online przez 60 minut i dłużej

Bywa to trudne, zwłaszcza jeśli zajęcia trwają więcej niż 60 minut. Tym bardziej, że – o ile w klasie możecie poprosić o nieużywanie smartfonów – na zajęciach online nie jesteście w stanie w pełni kontrolować tego, czym słuchacze zajmują się na komputerze (czy innym urządzeniu, z którego korzystają).

Oto praktyczne wskazówki, które to ułatwią utrzymanie skupienia:

  • Włącz kamerę i (jeśli to możliwe) wymagaj tego samego od wszystkich uczestników. Utrzymuj „kontakt wzrokowy”, to znaczy patrz w obiektyw 🙂
  • Nie bądź tylko „gadającą głową” – zadbaj o interakcję z uczestnikami oraz o ich interakcję pomiędzy sobą.
  • Pilnuj, żeby zwracać się nie tylko do całej grupy, ale też do poszczególnych słuchaczy, i żeby robić to równomiernie. Najlepiej korzystaj z opcji mute/unmute, żeby zapobiec przekrzykiwaniu się uczniów.
  • Planuj zajęcia tak, żeby były różnorodne. Dyskusję na forum przeplataj pracą w parach i grupach (taką możliwość daje np. platforma Zoom, z której korzystam – opcja breakout rooms). Jeśli uczniowie pracują w mniejszych zespołach, monitoruj ich pracę podobnie jak na tradycyjnych zajęciach (jeśli korzystasz z Zooma, wejdź do każdego breakout roomu, przysłuchaj się rozmowie, wejdź w interakcję). Jeśli tego nie zrobisz, gwarantuję ci, że część grupy będzie rozmawiała o wszystkim, tylko nie o tym, czym zajmujecie się na lekcji.
  • Zadbaj o różnorodność bodźców i materiałów. Korzystaj nie tylko z handoutów udostępnionych uczniom przed zajęciami, ale też nagrań, video i – co bardzo istotne – materiałów interaktywnych (klikanie stało się tak naturalne jak jedzenie ;)). W tym wpisie znajdziesz informację o dobrych stronach do tworzenia takich materiałów.
  • Korzystaj z aplikacji, które pozwalają na śledzenie pracy uczniów w czasie rzeczywistym (taką możliwość dają Nearpod czy Socrative). Co ważne – niech wiedzą, że widzisz, jak pracują. Jeśli zauważysz, że ktoś zostaje w tyle, skontaktuj się z nim (np. na czacie) i sprawdź, w czym problem. Może nie wie, co robić, może nie wie, jak to zrobić, a może zajmuje się czymś innym.

Komunikacja werbalna

Ponieważ w środowisku online możliwości komunikacji i interakcji są jednak bardziej ograniczone niż na tradycyjnych zajęciach, niezwykle istotne jest wydawanie przejrzystych, precyzyjnych poleceń i otrzymywanie jasnej informacji zwrotnej.

Kiedy wydajesz polecenia, zadbaj o to, żeby:

  • Posługiwać się prostym językiem (stosować tryb rozkazujący, nazywać kolejne czynności po kolei);
  • Demonstrować, co uczniowie powinni zrobić (tutaj przydaje się opcja udostępnia ekranu);
  • Obserwować reakcje kursantów i nie spieszyć się niepotrzebnie, ale też reagować, jeśli wydaje się, że działają zbyt wolno;
  • Stosować ICQs (instruction checking questions – pytania sprawdzające rozumienie instrukcji, np. jaką stronę macie teraz otworzyć, ile macie czasu, jak brzmi pytanie?).

Komunikacja niewerbalna

Niezwykle istotna jest również ekspresja i gestykulacja, zwłaszcza na niższych poziomach. Ponieważ zazwyczaj język ciała na zajęciach online jest uboższy w porównaniu do zajęć stacjonarnych, warto by twoja mimika i gesty były wyraziste, nawet jeśli masz wrażenie pewnej teatralności tego, co robisz.

Zachęcam cię do zostawienia swoich przemyśleń na temat zarządzania grupą podczas lekcji online w komentarzu.

Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak uczyć online? Zajrzyj tutaj i tutaj.

Agnieszka Kotarba

Nazywam się Agnieszka Kotarba. Jestem lektorką języka angielskiego z kilkunastoletnim doświadczeniem, metodykiem nauczania języków obcych, wykładowcą akademickim i twórcą marki Lingolution – angielski dla dorosłych. Lingolution stworzyłam z myślą o osobach dorosłych, którym nie odpowiada konwencjonalna oferta kursów w szkołach językowych, które oczekują zindywidualizowanego podejścia i szukają odpowiedzi na swoje specyficzne potrzeby związane z rozwojem językowym. W 2006 ukończyłam filologię angielską na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie ze specjalizacją nauczanie języka angielskiego jako obcego. Uczestniczyłam też w studiach podyplomowych z psychologii biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym. Jestem trenerem CELTA-S. Uczę i szkolę nauczycieli nie tylko w Polsce, ale też w innych miejscach na świecie, takich jak Hiszpania czy Liban. Specjalizuję się pracy z osobami dorosłymi, również w wieku dojrzałym, uczeniu tzw. wiecznych początkujących i osób, które czują, że ich rozwój językowy stanął w martwym punkcie, przełamywaniu lęku przed porozumiewaniem się w języku obcym i pracy nad negatywnymi przekonaniami dotyczącymi zdolności językowych. Korzystam z nowoczesnych technologii, które wspomagają naukę i wpływają pozytywnie na motywację. Każde spotkanie jest intensywne i ukierunkowane na osiągnięcie celu.

Recent Posts

DZIEŃ MATKI – MATERIAŁY DLA SŁUCHACZY DOROSŁYCH

Materiały na Dzień Matki dla słuchaczy dorosłych Dzieckiem podobno jest się dopóty, dopóki żyje matka.…

3 lata ago

ROZGRZEWKI JĘZYKOWE (CHRISTMAS – DARMOWE MATERIAŁY)

Dlaczego rozgrzewki językowe ważne są nie tylko zimą Uwielbiam zaczynać zajęcia od rozgrzewki i (prawie)…

4 lata ago

TRUTH OR DARE: PASSIVE STRUCTURES

Truth or dare: passive structures Kalendarz Przekroju na 2021 twierdzi, że dzisiaj obchodzimy Dzień Wyznawania…

4 lata ago

APRIL FOOL’S DAY: KAWAŁY Z KRÓLICZĄ KITĄ

April Fool's Day: kawały z króliczą kitą Tak się w tym roku zdarzyło, że Wielkanoc…

5 lat ago

Jak przeklinać po angielsku – gotowa lekcja

Jak przeklinać po angielsku Takie zadania lubię najbardziej! Jedna z moich klientek indywidualnych koniecznie chce…

5 lat ago

OBAMA’S TURKEY PARDON – A CORNY-COPIA OF DAD JOKES

A Corny-copia of bad jokes - President Obama's 2016 Turkey Pardon I've used this task…

5 lat ago