Jeśli uczysz duże grupy online żeby zapobiec chaosowi prześlij słuchaczom odpowiednio wcześniej wszystkie informacje, które mogą decydować o powodzeniu zajęć, na przykład:
Jeśli masz na to czas, warto przeprowadzić z uczniami 15-minutową „próbę generalną”, która pozwoli im oswoić się z taką formą nauki.
Na wiele czynników nie mamy wpływu, ale warto zminimalizować ryzyko niepowodzenia.
Poznałeś ostatnio dziesięć nowych narzędzi do tworzenia materiałów online i palisz się do tego, żeby je wszystkie wypróbować? Serdecznie odradzam, szczególnie jeśli pracujesz z grupą niezbyt biegłą w obsłudze komputera. Cały misterny plan może lec w gruzach, bo na przykład któryś z uczestników nie będzie potrafił przełączyć się z platformy, przez którą się łączycie, na przeglądarkę. Stracicie mnóstwo czasu i nerwów. Ryzykujesz też tym, że uczestnicy zniechęcą się do zajęć w takiej formie.
Osobiście przyjęłam zasadę, że w trakcie jednych zajęć ograniczam się do maksymalnie dwóch-trzech narzędzi. Priorytetem jest komunikacja a nie demonstrowanie wirtuozerii technologicznej prowadzącego.
Jeśli wcześniej nie prowadziłeś zajęć zdalnie ani nie uczestniczyłeś w rozmowach konferencyjnych na odległość i nie czujesz się pewnie, dobrze przygotować sobie słownik zwrotów, którymi będziesz się posługiwać na wypadek problemów technicznych (problemy z dźwiękiem po stronie twojej lub kursantów, problemy z połączeniem internetowym itp.). Dobrze jest również zaznajomić z nimi kursantów. Przykładowy glosariusz znajdziesz tutaj.
Pomyśl też o tym, jakiego języka będą potrzebować, żeby komunikować się z tobą w środowisku cyfrowym. Na przykład, jeśli uczysz początkujących, będą potrzebować classroom language przydatnego w nowej sytuacji. Czy rozumieją polecenia typu drag and drop, copy and paste, open a new tab? Czy potrafią nazwać elementy sprzętu komputerowego? Lekcję online poświęconą tym zagadnieniom znajdziesz tutaj.
Bywa to trudne, zwłaszcza jeśli zajęcia trwają więcej niż 60 minut. Tym bardziej, że – o ile w klasie możecie poprosić o nieużywanie smartfonów – na zajęciach online nie jesteście w stanie w pełni kontrolować tego, czym słuchacze zajmują się na komputerze (czy innym urządzeniu, z którego korzystają).
Oto praktyczne wskazówki, które to ułatwią utrzymanie skupienia:
Ponieważ w środowisku online możliwości komunikacji i interakcji są jednak bardziej ograniczone niż na tradycyjnych zajęciach, niezwykle istotne jest wydawanie przejrzystych, precyzyjnych poleceń i otrzymywanie jasnej informacji zwrotnej.
Kiedy wydajesz polecenia, zadbaj o to, żeby:
Niezwykle istotna jest również ekspresja i gestykulacja, zwłaszcza na niższych poziomach. Ponieważ zazwyczaj język ciała na zajęciach online jest uboższy w porównaniu do zajęć stacjonarnych, warto by twoja mimika i gesty były wyraziste, nawet jeśli masz wrażenie pewnej teatralności tego, co robisz.
Zachęcam cię do zostawienia swoich przemyśleń na temat zarządzania grupą podczas lekcji online w komentarzu.
Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak uczyć online? Zajrzyj tutaj i tutaj.
Materiały na Dzień Matki dla słuchaczy dorosłych Dzieckiem podobno jest się dopóty, dopóki żyje matka.…
Dlaczego rozgrzewki językowe ważne są nie tylko zimą Uwielbiam zaczynać zajęcia od rozgrzewki i (prawie)…
Truth or dare: passive structures Kalendarz Przekroju na 2021 twierdzi, że dzisiaj obchodzimy Dzień Wyznawania…
April Fool's Day: kawały z króliczą kitą Tak się w tym roku zdarzyło, że Wielkanoc…
Jak przeklinać po angielsku Takie zadania lubię najbardziej! Jedna z moich klientek indywidualnych koniecznie chce…
A Corny-copia of bad jokes - President Obama's 2016 Turkey Pardon I've used this task…