DOBRY LEKTOR ANGIELSKIEGO – JAK GO WYBRAĆ

Dobry lektor angielskiego – jak go wybrać?

Cechy, które powinien mieć dobry lektor angielskiego to kwestia mocno indywidualna, bo te, które są pożądane dla jednego uczącego się, dla innego mogą być nieistotne albo nie do zaakceptowania. Jest jednak kilka wyznaczników, które pozwalają odróżnić lektora dobrego od przeciętnego i takiego, który nie jest w swoim fachu najlepszy.

Mam dla was pięć nieoczywistych wskazówek, które opracowałam na podstawie własnych doświadczeń jako lektorka angielskiego, wykładowca i metodyk, ale przede wszystkim jako osoba, która uczy się języków obcych.

1. Dostrzega Ciebie

Dobry lektor patrzy na Ciebie jak na indywidualność (którą przecież jesteś), nie jak na kolejny „przypadek” do nauczenia. Pyta o twoje potrzeby, o to, jak lubisz się uczyć, czy zajęcia spełniają twoje oczekiwania. Szuka najlepszych dla Ciebie metod, technik i materiałów. Ma swój pomysł na twój rozwój językowy, ale słucha też twoich.

2. Wie, kiedy przestać mówić

Nie traktuje zajęć jak okazji do pogadania sobie (albo, co gorsza, o sobie), ale prowadzi je tak, żebyś to ty jak najpełniej wykorzystał czas na ćwiczenie umiejętności posługiwania się językiem obcym. Jeśli robi na zajęciach „show”, to nie po to, żeby zaprezentować swoje ja, czy popisać się swoimi umiejętnościami językowymi, ale po to, żeby zajęcia były intensywne i efektywne.

3. Wie, czego nie wie

Wiadomo, lektor powinien być kompetentny, a jednym z lepszych, moim zdaniem, wyznaczników kompetencji jest świadomość własnej niewiedzy. Żaden, nawet najbardziej wykwalifikowany lektor nie będzie wiedział wszystkiego, ale to zwykle ludzie niekompetentni są przekonani o własnej nieomylności, przez co popełniają więcej błędów. Dobry lektor, nawet jeśli czegoś nie wie albo się pomyli, nie boi się do tego przyznać. Co więcej, potrafi wykorzystać to, żeby cię czegoś nauczyć.

5. Ma cały czas kontakt z żywym językiem

Nie zakończył edukacji językowej w dniu, kiedy obronił prace licencjacką czy magisterską. Interesuje się tym, co w języku i kulturze piszczy i ciągle się rozwija. Sama uważam, że najwięcej angielskiego nauczyłam się już po studiach i w zasadzie cały czas się go uczę.

5. Wie, kiedy powiedzieć „nie”

Może wydawać się to sprzeczne z punktem pierwszym, ale jeśli lektorowi rzeczywiście leży na sercu twój rozwój językowy i rzetelnie podchodzi do swojej pracy, powie ci, jeśli coś, co robisz, bardziej szkodzi niż pomaga. Powie ci, że uczysz się nieefektywnie, albo że nie poświęcasz wystarczająco dużo czasu na pracę własną. Ale powie ci to wszystko z szacunkiem, bo zrobi to w twoim interesie.

PS Skoro doczytałaś/doczytałeś do tego momentu to znaczy, że temat żywo cię interesuje.Jeśli szukasz lektora, zapraszam cię do zapoznania się z moją ofertą zajęć grupowych dla wiecznie początkujących i  spotkań indywidualnych. Zapraszam cię też do śledzenia profilu Lingolution na FB oraz do mojej grupy dla uczących się angielskiego „Angielski dla dorosłych i bardzo dorosłych, ale młodych duchem”.

Podziel się artykułem z innymi


Nazywam się Agnieszka Kotarba. Jestem lektorką języka angielskiego z kilkunastoletnim doświadczeniem, metodykiem nauczania języków obcych, wykładowcą akademickim i twórcą marki Lingolution – angielski dla dorosłych. Lingolution stworzyłam z myślą o osobach dorosłych, którym nie odpowiada konwencjonalna oferta kursów w szkołach językowych, które oczekują zindywidualizowanego podejścia i szukają odpowiedzi na swoje specyficzne potrzeby związane z rozwojem językowym. W 2006 ukończyłam filologię angielską na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie ze specjalizacją nauczanie języka angielskiego jako obcego. Uczestniczyłam też w studiach podyplomowych z psychologii biznesu na Uniwersytecie Ekonomicznym. Jestem trenerem CELTA-S. Uczę i szkolę nauczycieli nie tylko w Polsce, ale też w innych miejscach na świecie, takich jak Hiszpania czy Liban. Specjalizuję się pracy z osobami dorosłymi, również w wieku dojrzałym, uczeniu tzw. wiecznych początkujących i osób, które czują, że ich rozwój językowy stanął w martwym punkcie, przełamywaniu lęku przed porozumiewaniem się w języku obcym i pracy nad negatywnymi przekonaniami dotyczącymi zdolności językowych. Korzystam z nowoczesnych technologii, które wspomagają naukę i wpływają pozytywnie na motywację. Każde spotkanie jest intensywne i ukierunkowane na osiągnięcie celu.